Translate

Khamis, 2 Januari 2014

API, KECIL MENJADI KAWAN, BESAR MENJADI LAWAN


Baru-baru ini saya ada terbaca tulisan Negarawan, Tun Dr Mahathir melahirkan rasa sedih mengenai apa yang sedang berlaku disekeliling kita sekarang di Laman Sosial. Kesedihan yang diluahkan oleh Tun Dr Mahathir itu memang sangat jelas. Antara perkara yang disentuh oleh Tun, orang Melayu kini lupa atau mungkin juga tidak pernah membaca mengenai sejarah bangsanya sendiri. Antara perkara yang disentuh oleh Tun, mungkin ramai yang lupa atau mungkin juga tidak tahu bahawa 4 Negeri pernah dihadiahkan kepada Siam oleh Penjajah Jepun, iaitu Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu. Negeri-negeri tersebut dihadiahkan kepada Siam kerana membalas jasa Siam yang memberi laluan kepada Jepun untuk menakluk Tanah Melayu.


Penyeksaan, kekejaman serta kezaliman tentera-tentera Jepun, Siam serta penjajahan Inggeris tidak banyak yang dapat didedahkan kepada generasi yang suka berguling-guling atas Jalan Raya yang ada pada hari ini. Kerana pada masa itu, orang-orang Melayu sangat miskin, tidak berilmu (tidak memiliki pendidikan). Tidak berdaya sehingga terpaksa menerima penjajah-penjajah ini sebagai tuan. Malahan menurut Tun Dr Mahathir, Orang Inggeris secara terbuka menghina orang Melayu dengan menyatakan orang Melayu adalah bodoh dan malas. Mereka dianggap tidak mampu untuk memberi apa-apa sumbangan. Sehingga Inggeris terpaksa membawa masuk kaum Cina dan India membantu mengembangkan ekonomi di Tanah Melayu ini.


Menurut Tun dr Mahathir lagi yang paling menyedihkan, Melayu sebagai bangsa yang mudah lupa, langsung tidak tahu bersyukur dan lebih teruk mudah diperalatkan oleh orang lain sehingga sanggup memburukkan bangsa sendiri. Dunia sendiri mengakui kehebatan orang-orang Melayu memerintah Negara dengan begitu hebat, namun kerana tamakkan kuasa dan kedudukan, orang-orang melayu tidak sedar bahawa mereka sekarang sedang diperalatkan.



Sempena Hari Jumaat (Pertama) yang Mulia ditahun  2014 ini, saya berdoa' kehadrat ALLAH S.W.T supaya orang-orang melayu sedar, kalau sekali pun tidak mahu bersama dalam Parti, tetapi bersatulah dalam soal-soal Agama dan Bangsa. Janganlah lagi membiarkan diri menjadi alat untuk membunuh kehidupan generasi akan datang dari bangsa sendiri.














4 ulasan:

  1. شركة المثالية للتنظيف تسعد بتقديم خدماتها لعملائها بالمنطقة الشرقية خدمات تنظيف خدمات مكافحة حشرات خدمات تسليك مجاري المياه للمطابخ والحمامات جميع الخدمات المنزلية تجدونها مع شركة المثالية للتنظيف بافضل جودة وارخص الاسعار بالاعتماد علي كافة الادوات الحديثة والعمالة الماهرة

    شركة المثالية للتنظيف
    شركة المثالية للتنظيف بالدمام
    شركة المثالية للتنظيف بالخبر

    BalasPadam